Een vakantie in Bendorf en de historische wijk Sayn betekent cultuur, natuur en avontuur. Sportief en actief zijn in de natuur, je onderdompelen in de bewogen geschiedenis of het land en zijn mensen leren kennen, alles is mogelijk.
De stad op de Werelderfgoedlijst van UNESCO Limes combineert een van de mooiste landschappen van Duitsland met unieke culturele hoogtepunten en tal van evenementen.
Bendorf en vooral de wijk Sayn met het cultuurpark Sayn biedt een unieke symbiose van culturele monumenten en spannende natuurbelevenissen.
Hieronder vindt u de bezienswaardigheden in Bendorf en Sayn.
De Sayner Hütte is een bijzonder monument van vroege industrialisatie op het Europese continent, een mijlpaal van techniek erkend door de Federale Kamer van Architecten en een buitengewoon getuigenis van de industriële cultuur. De technische innovaties zijn van internationaal belang.
De Sayner Hütte is een essentiële factor in het monumenten- en cultuurlandschap van Sayn en het industriële en culturele landschap van Bendorf en daarmee een uitstekende inspiratiebron voor duurzame ontwikkelingen in de wijk en in de regio.
De Trier keurvorst Clemens Wenzeslaus van Saksen stichtte in 1769 een ijzerfabriek onder de kasteelheuvel in Sayn. Het barokke kantoor uit het electorale tijdperk is tot op de dag van vandaag bewaard gebleven en gebruikt. In 2019/2020 werd het 250-jarig bestaan van de Sayner Hütte-site gevierd.
Kasteel Sayn
Aan de voet van de Sayner-kasteelheuvel bouwden de heren van Reiffenberg, ministerials van de graven van Sayn, in de 14e eeuw een middeleeuws kasteelhuis. In 1753 viel het door huwelijk met de baronnen Boos von Waldeck, die het ombouwden tot een barok herenhuis. Aan het begin van de 19e eeuw werd het landgoed vergroot door de aankoop van de direct aangrenzende goederen en wijngaarden.
Toen prins Ludwig zu Sayn-Wittgenstein-Sayn en zijn mooie Russische vrouw, prinses Leonilla, in 1848 uit Rusland terugkeerden naar het oude vaderland van de familie, kocht hij het pand met alle bijbehorende eigendommen van de toenmalige districtsbestuurder van Koblenz, graaf Clemens. Boos von Waldeck. Het barokke herenhuis, waarvan de kern het laatmiddeleeuwse kasteelhuis was, werd door het prinselijke echtpaar verbouwd en uitgebreid tot een kasteel in overeenstemming met hun rang. De renovatie werd toevertrouwd aan de architect Girard (1806-1872), die later algemeen directeur van het Louvre werd. In overeenstemming met de tijdgeest en de wensen van zijn klanten koos Girard voor de neogotische stijl. Hij slaagde erin een uniform en harmonieus werk te creëren dat de hoge verwachtingen van zijn tijdgenoten overtrof.
Bijzonder was het gebruik van architectonische elementen van ijzer, kunstzinnig gegoten in de naburige Saynerhut. In 1851 zei de Pruisische koning Friedrich Wilhelm IV dat hij "volledig verbaasd, verblind en verrukt was over de magie van Sayn". Zijn broer Wilhelm, de latere keizer van het Duitse rijk, schreef in 1857 even enthousiast in het gastenboek: "Echt, het is een echt sprookjeskasteel!"
In 1945, kort voor het einde van de oorlog, raakte het kasteel ernstig beschadigd en raakte het in verval. Met hernieuwde waardering voor de neogotische stijl, werd Sayn Castle uitgeroepen tot monument van nationaal belang. Dankzij intensieve steun, met name van de deelstaat Rijnland-Palts, werd in 1995-2000 een programma voor restauratie en revitalisering van het kasteel uitgevoerd. Prins Alexander en prinses Gabriela zu Sayn-Wittgenstein-Sayn presenteren u met genoegen het kasteel Sayn in een nieuwe pracht. Met het nieuwe Museum Schloss Sayn, de rijkelijk uitgeruste conferentie- en evenementenruimten en het kasteelrestaurant wordt een verscheidenheid aan gebruiksmogelijkheden geboden in een romantische sfeer.
In de vlindertuin bij het kasteel Sayn kun je kleurrijke exotische vlinders, dwergkwartels met kuikens ter grootte van hommels, schildpadden, tropische vinken en de mysterieuze groene leguaan van dichtbij zien.
Van maart tot november beleef je in Sayn elke dag het sprookje van duizend-en-een vlinders. Laat je meevoeren in een kleine tropische magische wereld, naar palmbomen en bananenbomen, kabbelende watervallen en de kleurrijke overvloed aan exotische vlinders. Kleurrijke vlinders uit Zuid-Amerika, Afrika en Azië vliegen vrij tussen de bezoekers van de ene bloem naar de andere, altijd op zoek naar nectar.
Schlosspark Sayn
Toen prins Ludwig in het midden van de 19e eeuw het paleis in neogotische stijl liet herbouwen, werd tegelijkertijd naar een ontwerp van de voormalige directeur van de botanische tuin in Sint-Petersburg, Karl-Friedrich Thelemann, de beroemde tuinkunstenaar Heinrich Siesmayer legde een 7e hectare landbouwgrond aan, er werd een park aangelegd als Engelse landschapstuin, die samen met het kasteel en de 2 hectare grote kasteelheuvel een bijzonder, romantisch ensemble moest vertegenwoordigen.
Een veelheid aan zeldzame bomen, de kasteelvijver met zijn fontein, een kunstgrot, een Marienkapelle, gietijzeren kruispunten en de beekjes van Sayn en Brex die het park omlijsten, geven het complex een heel bijzondere charme. Tegenwoordig is de tuin van de vlinders bij kasteel Sayn, aangelegd door prinses Gabriela in 1987, de belangrijkste attractie van het parkgebied, daarnaast vindt de bezoeker direct naast de vlindertuin een kinderspeeltuin.
Het Rheinisches Eisenkunstguss-Museum presenteert filigrane kunstwerken in ijzerinvesteringen. Waardevol bewijs uit de tijd van de vroege industrialisatie, geproduceerd in de voorheen koninklijke Pruisische Sayner Hütte, werd in heel Europa bewonderd op de tentoonstellingen van de Berlijnse academie in 1822/24 en op de wereldtentoonstelling in Parijs in 1855. De uitstekende kwaliteit van de ijzerkunstgietstukken van de drie koninklijke Pruisische ijzergieterijen in Berlijn, Gleiwitz (Gliwice, Opper-Silezië, nu Polen) en Sayn bleef bijna ongeëvenaard in Europa en daarbuiten onder de merknaam "Berliner Eisen" en werd beschouwd als een model door smelterijen in heel Europa.
Maar niet alleen fijn ijzer staat centraal in de permanente tentoonstelling. Het Rheinisches Eisenkunstguss-Museum is gewijd aan het onderwerp "Werk en leven in de tijd van industrialisatie", schetst het belang van de ondernemersfamilies Remy, Lossen en Krupp voor de ijzerindustrie in de regio en geeft inzicht in de technologie van metaal vormen en gieten.
Het Rheinisches Eisenkunstguss-Museum biedt een kleurrijk programma van evenementen bestaande uit speciale rondleidingen, museumtheater, tentoonstellingen over kunst en industriële geschiedenis, een kinderprogramma en evenementen.