Erpel aan de Rijn


 Erpel viert zijn eerste documentaire vermelding 950 jaar geleden. Erpel, de "Oude Glorie" aan de voet van de Erpeler Ley is een middeleeuws Rijnstadje vlakbij het Siebengebirge. De lokale gemeenschap, die het district Orsberg omvat en ongeveer 2.800 inwoners telt, behoort tot de vereniging van gemeenten Unkel in het district Neuwied. Het is gelegen in het natuurpark Rhein-Westerwald in het noorden van Rijnland-Palts op de rechteroever van de Rijn, tegenover de oude Romeinse stad Remagen. Dit jaar viert Erpel zijn eerste documentaire vermelding in 1072.


Attracties in Erpel

De geschiedenis van Erpel is vandaag de dag nog te zien in het panorama. Ondanks zware verwoestingen in de laatste oorlogsmaanden in 1945 in de strijd om de Ludendorffbrug, die vooral het zuidelijke deel van de stad trof, heeft de stad haar vormende imago tijdens de wederopbouw kunnen behouden. Het Rijnfront is versierd met grote barokke woongebouwen in uitgestrekte tuinen. Het belangrijkste gebouw is het voormalige Fronhof van het Domkapittel van Keulen met een zeshoekig tuinhuis uit 1725.

De geschiedenis van Erpel

Volgens schattingen van historici gaat de oorsprong van Erpel meer dan 1500 jaar terug. In oude documenten wordt de plaats Herpilla genoemd, later Erpilla, dan Erpell. Herpilla is van Keltische oorsprong en betekent "met wei bedekte heuvel", wat de Erpeler Ley betekent. Mensen vestigden zich hier omdat de Ley op het zuiden ligt en de weilanden in het voorjaar voor het eerst groen waren voor het vee. Erpel werd voor het eerst genoemd in een document in 1072. In dit jaar droeg aartsbisschop Anno II een wijngaard “ad Erpelle” over aan het nieuw opgerichte Grafschaft-klooster in Westfalen. In 1130 kwam Erpel van het aartsbisdom Keulen naar het kathedraalkapittel, dat erin slaagde een zogenaamde subregering op te richten en adellijke concurrenten terug te dringen. Hierdoor ontstond er speelruimte voor de bewoners, die zij economisch en staatsrechtelijk wisten te benutten.

Het historische stadscentrum van Erpel

Tot 1803 was Erpel de zetel van een onafhankelijk burgemeesterskantoor, dat de steden Erpel, Bruchhausen, Heister, Nieder-Kasbach en Orsberg omvatte. Nadat er vanaf de 14e eeuw in Erpel sprake was van toegenomen stedelijke ontwikkeling, kreeg de stad rond 1420 marktrechten, maar Erpel nooit stadsrechten. De overblijfselen van de historische stadsmuur, de twee bewaard gebleven stadspoorten (Rheintor en Neutor) en het gerenoveerde stadhuis, die ook een groot toeristisch potentieel bieden, getuigen van deze geschiedenis. Binnen de halfronde loop van de muren van het historische stadscentrum vinden we een schat aan vakwerkhuizen. Een reeks eenvoudige, meestal met dakranden omzoomde huizen langs de Kölner Straße getuigen van het dorpse karakter van de marktstad.

Aan de Kölner Straße tot aan het marktplein en in de aangrenzende Rheingassen staan ​​nog tal van goed bewaard gebleven en liefdevol geprepareerde vakwerkhuizen. Huis nr. 29 aan de Kölner Strasse is bijzonder rijk bebost. Het werd in de 17e eeuw gebouwd door de familie Quentel van boekdrukkers en raadsleden in Keulen. Verder springt het huis nr. 35 uit 1692 op de hoek van de Pützgasse in het oog. De fonteinzuil naast het vakwerkhuis geeft het gebouw een uniek beeld.

Als u de historische binnenstad van Erpel wilt leren kennen, kunt u het beste beginnen aan het einde van de Kölner Straße, huisnummer 62. Via de Neutor komt u in een straat met idyllische vakwerkhuizen. De Kölner Straße brengt je langs het stadhuis en de kerk naar het marktplein. Sla vanaf de Marktplatz de Kirchgasse of Marktgasse in. Deze leiden u rechtstreeks naar de Rijn. Een wandeling langs de oevers van de Rijn brengt je langs de historische stadsmuur en de Fronhof via een van de romantische Rijnlanen terug naar je startpunt. De Kölner Strasse ligt op loopafstand van het treinstation. Bus 565 rijdt vanaf bushalte "Erpel Rheinstraße" in de richting van Linz am Rhein of Bad Honnef. Komt u met de auto, dan kunt u direct naast de Neutor parkeren.

Fronhof met Fronbogen en stadsmuur

Alleen de buitenste boog blijft over van de Rijnpoort, die nu deel uitmaakt van de Fronhof. Verder vinden we resten van de historische stadsmuur aan de Rijn met hoektoren op het zuiden en aan de landzijde evenwijdig aan de spoorlijn ook resten van de muur in het gebied van de voormalige Schleidentor. In de eerste helft van de 13e eeuw kreeg de stad een vestingmuur aan de Rijn en een doornengracht aan de landzijde. Rond Erpel is in de 14e eeuw een ringmuur gebouwd. De vestingmuur betekende een uitbreiding van het oude stadscentrum naar het noorden en zuiden. In 1420 kreeg Erpel marktrechten, het had zijn eigen gewicht en maat en wijn was het belangrijkste handelsartikel.

De Fronhof is een van de twee overgebleven stadspoorten van Erpel. Het ligt direct aan de Rijn. Er tegenover is de halte "Erpel Fähre". De passagiersveerboot Nixe meert er pal naast. Het treinstation van Erpel is te bereiken via de Frongasse en de Kölner Strasse, die via het marktplein naar de Bahnhofstraße leidt. Komt u met de auto naar Erpel, dan kunt u parkeren bij Neutor of Schleidentor. Er zijn ook individuele parkeerplaatsen direct aan de Rijn.

Historische brugtorens

Aan de zuidkant van de stad, direct aan de B 42 tussen de spoorlijn en de Rijn, liggen de pieren van de Ludendorff-brug, die tijdens de Tweede Wereldoorlog wereldberoemd werd. De Remagenbrug werd gebouwd tussen 1916 en 1918, dus tijdens de Eerste Wereldoorlog, op aandringen van de Duitse generaals om meer troepen en oorlogsmateriaal naar het westfront te kunnen brengen. Aan het einde van de Tweede Wereldoorlog, op 7 maart 1945, slaagde een kleine voorhoede van de 9e Amerikaanse pantserdivisie, onder leiding van luitenant Karl H. Timmermann van Duitse afkomst, erin de brug te veroveren nadat de Duitse verdedigers twee pogingen hadden gefaald om op te blazen. het op. In de dagen die volgden probeerde de Duitse legerleiding wanhopig de brug neer te halen met bomaanslagen en bestrijding van zwemmers. In machteloze woede richtte Hitler een kortgedinghof op dat vijf officieren ter dood veroordeelde en vier van hen liet doodschieten in het Westerwald. Op 17 maart stortte de zwaar beschadigde brug in, waarbij 28 Amerikaanse soldaten omkwamen.

De markt in Erpel

Het marktplein ligt in het historische centrum van Erpel. Dit biedt een rijk decor van al die vakwerkhuizen die typisch zijn voor het Midden-Rijngebied van de 16e tot 18e eeuw. Het driehoekige plein wordt opgesierd met een machtige plataan (geplant in 1887) en een fonteinzuil uit 1753. Als we onze blik richten op de voormalige Schleidentpoort op het marktplein, zien we het vakwerkhuis van de familie Busch met een ruim binnenhuis binnenplaats achter de grote, rondboogige houten poort. Nadat de geallieerden de Ludendorffbrug van Remagen naar Erpel waren overgestoken, richtten ze hier hun communicatiecentrum op.

Het marktplein in Erpel ligt aan het einde van de Kölner Strasse, de hoofdstraat in het historische stadscentrum. Komt u met het openbaar vervoer naar Erpel, dan is het marktplein te voet bereikbaar vanaf het treinstation van Erpel. De dichtstbijzijnde bushalte is "Erpel Rhein Fähre", waar lijn 565 vanuit Linz am Rhein of Bad Honnef stopt. De passagiersveerboot Nixe ligt ook op slechts een paar minuten lopen. Komt u met de auto naar Erpel, dan kunt u uw auto parkeren op de parkeerplaats Am Schleidentor.

Erpel is prachtig ingebed in het landschap direct aan de Rijn en midden in de natuur. Het grenst aan de gemeenten Unkel, Bruchhausen, Windhagen, Vettelschoß, Kasbach-Ohlenberg en Linz am Rhein. Aan de andere kant van de Rijn, tegenover Erpel, ligt Remagen. Een ander district van Erpel is Orsberg, dat in 1969 werd opgericht. Het dorp, dat zich vroeger vooral kenmerkte door landbouw en wijnbouw, ligt boven Erpel op het zogenaamde Linzterras. Eveneens boven Erpel bevinden zich de woonwijken van Reifstein met het voormalige gelijknamige boswachtershuis en een jachthuis, het plateau van Erpeler-Ley en de brouwerij Sankt Severin (oude brouwerij in de Kasbach-vallei).

Vervoersverbindingen naar Erpels

Met bus en trein naar Erpel

Als u Erpel met de trein wilt bereiken, kunt u dit elk uur doen met de regionale trein 27 (Mönchengladbach-Keulen-Koblenz) en met individuele treinen van de regionale expres 8 (Mönchengladbach-Keulen-Koblenz) op de rechter Rijnroute, die halte Erpelstation. Erpel is per bus te bereiken vanuit de richting Linz en Bad Honnef met lijn 565, die stopt bij "Erpel, Bahnhofstraße", "Erpel, Fährgasse" en "Erpel, Rheinstraße".

Bezoek Erpel met de auto

De hoofdweg is de B 42, die door Erpel am Rhein loopt. Deze verbindt Erpel met steden in de richting van Bonn (Unkel, Bad Honnef, Königswinter) of in de richting van Koblenz (Linz am Rhein, Bad Hönningen, Neuwied). Ook de afslag Bad Honnef / Linz van de A3 is snel via Bruchhausen te bereiken. Er is een grote parkeerplaats in Erpel naast de Neutor, bij de oude Schleidentor bij het treinstation en individuele parkeergarages in de historische binnenstad en aan de Rijn. Iedereen die met een elektrische auto komt, kan verschillende laadstation kaarten gebruiken om openbare laadstations in de buurt weer te geven.

Steek de Rijn over naar Erpel

Wilt u vanuit Erpel de Rijn oversteken, dan kan dat met de passagiersveerboot "Nixe". Deze meert aan in Erpel in het gebied van de Fährgasse. Met de "Nixe" is de naburige stad Remagen in een paar minuten te bereiken en daarmee het IC-treinstation Remagen.

In Erpel kunt u overnachten, maar er zijn niet veel accommodaties.

Duitsland excursies, tickets en bezienswaardigheden